Обʼєднання громад: за і проти

Найжаркіші куточки в пеклі

залишені для тих, хто у часи

найбільших моральних переломів

зберігав нейтралітет. - Данте Алігʼєрі

Обʼєднання громад: за і проти

Шановні односельці. Сьогодні я хочу проінформувати Вас про роботу ініціативної групи по утворенню Вільшанської територіальної громади та ознайомити з деякими цифрами та напрацюваннями. Було проведено декілька засідань нашої ініціативної групи. Приємно відзначити, що кількість членів групи постійно зростає і до неї долучаються все нові і нові люди. Але я хочу щоб Ви зрозуміли, що прискорити цей процес, та й, взагалі, зробити його реальним ми зможемо тільки всі разом. Тому, шановні односельчани, я закликаю Вас не бути байдужим і приєднуватися до роботи цієї групи. Я розумію що у кожного з Вас є проблеми, робота, особисте життя, але ми повинні це зробити заради самих себе та майбутніх поколінь. І,все-таки, не будьте байдужими і підтримайте нас у всіх починаннях. Тим більше, що цей процес відбувається при повній байдужості місцевої влади. Ні селищний голова, ні його заступники не надають нам жодної підтримки, а ,іноді, нам доводиться зустрічатися і з супротивом по впровадженню усіх наших ініціатив. Скажу, навіть, більше - проти декого з членів нашої ініціативної групи почали застосовувати репресивні методи. Чия це ініціатива - місцевої чи районної влади - я напевне сказати не можу. Але факт залишається фактом. І у мене все більше складається враження що Вільшана повертається у часи "пізнього Кучми", коли ми потай збиралися ночами і вивішували по селу помаранчеві стрічки. Мені б дуже хотілося , щоб один з "правителів" нашого селища згадав ті часи, і подумав у що він перетворився сам і перетворив село. Але на це у мене надії немає ніякої. Тому я ще раз від імені та за дорученням усіх членів ініціативної групи прошу у Вас ,шановні Вільшанці, допомоги та розуміння у всіх наших починаннях. На останній сесії селищної ради, не дивлячись на супротив деяких депутатів , підконтрольних нашому селищному голові, було прийнято рішення про проведення громадського опитування по створенню Вільшанської територіальної громади. Тепер члени ініціативної групи, селищні депутати та просто небайдужі громадяни будуть проводити опитування серед Вас, шановні Вільшанці, про те чи підтримуєте Ви створення Вільшанської територіальної громади . Так що чекайте нас до себе в гості. І саме від Вашої думки та підтримки залежатиме подальший розвиток цього процесу. Я сам неодноразово брав участь у різних акціях , повʼязаних з опитуванням людей. І ,повірте, це не так легко як здається. Тому, я ще раз закликаю Вас з розумінням та підтримкою поставитися до тих людей, які будуть заходити до Вас у двір і проводити опитування. А ще краще - приєднуйтеся до цього процесу. Повірте, найгірше що може бути у даному випадку - це байдужість.

Так чи є обʹєднання доцільним та вигідним для нашого селища? Мої колеги та однодумці вже ознайомили Вас з законодавчими аспектами даного питання, я ж спробую допомогти Вам поглянути та оцінити цей процес з економічної точки зору. Давайте спочатку розглянемо структуру нашого селищного "бюджетного пирога" за 2015 рік, яку я схематично відобразив на діаграммі 1. Дані наведені у тисячах гривень. Як ви можете бачити, найбільший шмат припадає на орендну плату з юридичних осіб - 39%, єдиний податок із с/г товаровиробників - 27%, єдиний податок з фізичних осіб - 20 % та орендну плату з фізичних осіб - 5,4 %. Спробуємо розшифрувати, що ж включають у себе ці податки. Орендна плата з юридичних осіб включає в себе надходження від СТОВ "Вільшанка", приватних підприємців та в меншій мірі від інших підприємств. Єдиний податок із с/г товаровиробників - це в основному податок сплачений СТОВ "Вільшанка" , незначна частина припадає на фермерів та приватних підприємців, які займаються сільськогосподарським виробництвом. Єдиний податок з фізичних осіб - це податок, які в основному сплачують наші шановані підприємці. Все інше - це дрібніші платежі та збори, з якими Ви, шановні читачі, без значних складнощів зможете розібратися самі. Загальний обсяг дохідної частини нашого селищного бюджету склав 1,6 млн. грн. Ці податки є фактично є сталими і збільшення надходжень можливе лише за рахунок збільшення податкових ставок, що за нинішніх економічних та законодавчих умов є малоймовірним.

Аналогічну ситуацію ми маємо і по інших навколишніх селах,де основну дохідну частину бюджету складає орендна плата за землю. Тобто, села ,де землі багато, а людей мало, можуть при нормальному господарюванні цілком себе забезпечити. Звідси ми й маємо супротив навколишніх сіл територіальному обʼєднанню. І їх можна зрозуміти - так при нинішньому бюджетному законодавству ці села знаходяться у відносному виграші. Хоча слід розуміти, що,виходячи з цього, села фактично не зацікавлені ні у збільшенні свого населення , ні в розвитку інфраструктури. І , підсвідомо, діє принцип - чим більше землі і менше населення - тим краще. Якщо подивитися на ці всі процеси з економічної точки зору, то при нинішній бюджетній політиці села не зацікавлені ні в розвитку, ні в збереженні обʹєктів соціальної інфраструктури - тому що це зайві витрати. Але я хочу повторити - що це погляд з економічної точки зору, не беручи до уваги соціальні та морально-етичні аспекти даної проблеми.

 Діаграмма 1

 

Тепер давайте спробуємо проаналізувати що ж усіх нас чекає у разі проведення територіальної реформи. Держава до цих усих податків, які ми маємо зараз, обіцяє віддати територіальним громадам 60 % ПДФО ( податок з доходів фізичних осіб). Або як його в народі ще називають -прибутковий податок. Це податок, який утримується із заробітної плати працюючого, тобто кожного із нас. Ставка цього податку на сьогодні становить 18%. Тобто, майже пʼяту частину наших кревно зароблених ми повинні віддати в державу. Але місцевий бюджет з цих коштів не отримує ані копійки - тільки районний, обласний та державний. Тепер же, ми маємо можливість, щоб ці кошти повернулися до нас нормальними дорогами, якісним медичним обслуговуванням, світлими шкільними класами, затишним дитячим садком. Давайте спробуємо прорахувати на яку ж суму збільшиться дохідна частина нашого селищного бюджету. На відміну від навколишніх сіл, Вільшана має значну перевагу у даній ситуації, тому що є значна кількість бюджетних установ, а саме: лікарня, загальноосвітні школи, школа-інтернат, дошкільна установа. Працюючі підприємства, а саме СТОВ "Вільшанка", ПАТ "Вільшанське РТП", "Імперія продуктів", РЕМ, пошта, відділення звязку, зареєстровано близько 50 приватних підприємців. Люди, що працюють у цих установах, отримують заробітну плату і сплачують з неї податки. Згідно із поданими селищною радою даними, кількість зайнятого населення у 2015 році становила 711 чоловік, тобто 23% від загальної кількості працездатного населення . Сума ПДФО , яке було утримано із зайнятого населення наших жителів становила 2 млн. 800 тис. грн . Сума ПДФО, утриманого із виплати паїв, становила 709,5 тис. грн. Загальний обсяг прибуткового податку становив 3 млн. 510 тис.грн. З урахуванням росту заробітної плати на 6,9% , як планує КМУ, у 2017 році місцевий бюджет міг би додатково отримати 3 млн. 993 тис. грн.* 60% = 2,3 млн. грн. , тобто ще один бюджет і плюс 40 %.

І тоді б ми мали зовсім інший бюджетний пиріг:

Діаграмма 2

Тобто , місцевий бюджет уже фактично фінансувався б в основному за рахунок відрахувань з наших з вами заробітних плат. Ще одним позитивним моментом цього процесу є те , що це є стимулом для легалізації заробітної плати та для створення нових робочих місць. І у цьому вже будуть напряму зацікавлені як місцева влада - так і пересічні громадяни.

Ще одним джерелом збільшення надходжень до місцевого бюджету є акцизний збір. Цей збір стягується з продажу алкогольних та тютюнових виробів ,а з цього року з торгівлі паливно-мастильними матеріалами. Тобто це ті кошти , які ми з вами сплачуємо у ціні цих товарів. Держава обіцяє залишити місцевим громадам 5 % цього податку. Але при цьому суттєво розширився перелік підакцизних товарів та вдвічі збільшилися ставки адміністрування. І у майбутньому планується передати на місця повноваження по встановленню цих ставок. А на території селища є багато торгових точок, які здійснюють торгівлю підакцизними товарами, є заправка, а ПММ,як я вже і писав, з цього року також включені у перелік підакцизних товарів.

Ще одним джерелом збільшення надходжень до місцевого бюджету є земля. Як я вже і казав, податкові платежі , повʼязані із землею на сьогоднішній день є основою для формування місцевих бюджетів. "Законодавець" обіцяє громадам віддати також землі , які знаходяться поза межами населеного пункту. Поки що можновладці не можуть вирішити - віддати ці землі лише у "користування" чи у повне "розпорядження". Але, у будь-якому випадку ,це буде значним доважком до селищного бюджету. Тому що, на сьогоднішній день у зв’язку з певними законодавчими колізіями виникла ситуація, коли особа – власник земельної ділянки, розташованої за межами населеного пункту, має законну можливість не сплачувати податок за таку земельну ділянку, оскільки законодавством фактично не передбачено особу, що має встановлювати ставку податку стосовно такої земельної ділянки. Щоб Ви ,шановні читачі, мали уяву що таке землі поза межами населеного пункту , назву лише один обʼєкт - це садок на першій дільниці по дорозі на Товсту. Таж сама ситуація ї з нашим селищним ставком, хоча по землях водного фонду питання залишається поки що неврегульованим. Вся проблема у тому що межі сільських рад існують ще з радянських часів і майже 80 років землі поза межами населених пунктів перебували у розпорядженні місцевих рад (весь радянський період і аж до 2002 року, коли набрав чинності новий Земельний кодекс). Інвентаризація землі ,не дивлячись на всі обіцянки місцевої влади, так і не була проведена. І зрозуміти скільки, де, і чия земля у нас у селищі неможливо. Але принаймні це питання з проведенням територіальної реформи буде вирішене. Та й земельні питання у нас у селищі заслуговують на окремий розгляд.

Надалі ініціативна група планує ознайомити Вас із видатками, які ляжуть на місцевий бюджет, тобто на нас з Вами при проведенні територіальної реформи. І тоді, коли ми зведемо наші надходження та видатки, ми зможемо дати відповідь на питання - "Так вигідне нам обʼєднання чи ні". Та й зрозуміти принципи формування та ,особливо, розподілу видатків нашого місцевого бюджету усім нам буде не зайвим.


 


 

P.S. Я не є затятим прихильником децентралізації. Але я хочу щоб ми всі зрозуміли одну річ - процес обʼєднання є незворотним. І хто зробить це раніше - той залишиться у виграші. Всіх інших - будуть "гнути до коліна". А це дуже болючий процес як у фінансовому плані - так і в фізичному.

0

Автор: Кривошея Олег

Коментарі

Коментарі відсутні
Додавання комментарів доступно лише зареєстрованим користувачам
Інформація
  • Опублікував: Романенко Ярослав
  • Опубліковано 27.05.2016 11:40
  • Перегляди: 617

Теги